CHWP A.20 | Bonnett, “ The Oral Tradition in 3D” |
One of the key challenges currently facing humanities and computing scholars is the generation of new conventions, particularly new forms of narration and representation to support student development of critical thinking skills. Drawing inspiration from the writings of the communication theorist Harold Innis, this study argues that conventions supporting information visualization - the production of visual analogues of ideas or patterns represented by text and number - can help students apprehend and interrogate concepts. The experience of the 3D Virtual Buildings Project suggests that a program devoted to 3D computer modelling is one way that Innis' ideas might be realized. Through tutorials students learn to reconstruct models of historic Canadian settlements and to translate historic data into numeric information for a 3D model. Most importantly, the tutorials show students that historical models are inherently imperfect, at best partial reconstructions of the past. Through a process of information translation and visualization, students learn to distinguish historical models from the objects they purport to represent.
Les chercheurs en sciences humaines et en informatique sont confrontés aujourd'hui à un défi crucial : inventer de nouvelles conventions, et particulièrement de nouvelles formes de narration et de représentation, conçues pour encourager la réflexion critique chez les étudiants. Cet article se fond sur les écrits de Harold Innis, philosophe de la communication, et a pour but de montrer la façon dont les conventions de la visualisation de l'information -- la production d'images correspondant à des idées ou à des configurations textuelles ou numériques -- peuvent aider les étudiants à apprendre et à faire une lecture critique des concepts. L'expérience du Projet 3D de bâtiments virtuels suggère qu'un programme dédié à la simulation en 3D représente une façon de réaliser les idées d'Innis. Les étudiants participent dans des cours de travaux pratiques qui leur montrent comment reconstruire des modèles des sites historiques de la colonisation du Canada, ainsi que traduire les données historiques en information utile à la reconstruction d'un modèle en 3D. Enfin, ils voient que les modèles historiques sont par nature imparfaits, au mieux des reconstructions partiales du passé. Par un processus de traduction de l'information et de visualisation, les étudiants apprennent à distinguer entre les modèles historiques et les objets réels qu'ils sont censés représenter.