CHWP A.22 | Finn, “ What you C is What You Get: Formalizing Computer Game Criticism” |
This paper addresses the question: “Do We Need a New Theory in Order to Theorize Computer Games?” To answer this question, I will expand two points. The first involves the “we” in “do we need”, the second, the nature of the word theory. My solution involves an emphasis on the key compositional and formal component of computer game construction: programming. The most straightforward answer to the first question is that we are the members of the academy and critical community. Following this simple definition, this paper argues that both groups need to come up with new theoretical models to address computer games, each for their own reasons. Once we articulate these positions, we find that underlying their primary purposes is a position that involves both groups. For the second point, I will make a distinction between theory that is more broadly formal and theory that is cultural. Our answer to the question of whether or not a new theory is needed will change depending on which of these definitions we apply. As a point of departure, my paper responds to a quote from Espen Arseth, which sounds rather pessimistic about early attempts to theorize games by transferring existing models to new media. I agree with some of the spirit of Arseth's quote, but I believe that a properly instituted form of critique can answer many of his concerns, while providing for new modes of critical participation.
Dans cet article nous nous demandons: « Avons-nous besoin d'une nouvelle approche théorique des jeux électroniques? » Pour répondre à cette question, je développe deux idées. La première concerne le « nous » de la question; la seconde, la nature du mot « théorique ». Ma solution dépend de l'accent que je mets sur le noyau formatif et formel du jeu électronique : la programmation. La réponse la plus simple à la première question est que le « nous », c'est à la fois les universitaires et les critiques littéraires. Selon cette définition simple, je développe l'argument selon lequel les deux groupes ont besoin de formuler, pour des raisons indépendantes, de nouveaux modèles théoriques qui puissent traiter les jeux électroniques. Bien que formulés indépendamment par les deux groupes, ces modèles ont un noyau en commun, comme nous le verrons. En ce qui concerne la deuxième question, je distinguerai entre les approches théoriques qui sont formelles et celles qui sont culturelles. Notre réponse à la question de savoir si une nouvelle théorie est nécessaire dépendra du choix de l'approche. Pour commencer, je répondrai à une citation d'Espen Arseth, qui met en question les premières tentatives de théorisation qui consistaient à transférer des modèles déjà en place vers le nouveau médium. Je suis généralement d'accord avec le point de vue exprimé dans cette citation, mais je crois qu'une approche critique correctement formulée peut bien répondre à beaucoup de ses objections tout en ouvrant la voie à de nouvelles dimensions critiques.