CHWP A.24 McCarty, “ ‘Knowing true things by what their mockeries be’: Modelling in the Humanities”

Abstract

Modelling, a polysemous idea and all but universal practice in the sciences, is essential to computing and therefore helpful in understanding the implications and consequences of humanities computing for the disciplines in its purview. As defined by their principal application in the physical sciences, models are crude, manipulable simplifications whose heuristic power comes both from the insight they give into otherwise inaccessible aspects of the world and from what they fail to capture. They are thus tools for “knowing true things by what their mockeries be”.


Résumé

Simuler est une pratique pour ainsi dire universelle dans les sciences et ne se définir que comme une notion polysémique. C'est au coeur de l'informatique et donc, pour mieux évaluer l'influence qu'aura l'informatique des sciences humaines sur ses disciplines d'application, il est utile de bien comprendre ce que simuler veut dire. Tels que définis par les applications dans les sciences physiques, les simulations sont de grossières simplifications manipulables dont l'intérêt heuristique se trouve à la fois dans ce qu'ils dévoilent et dans ce qu'ils laissent caché. Ils sont ainsi des outils pour « connaître ce qui est vrai par ce qui en est la moquerie ».

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