Miller, "The Pixallated University: Weaving Knowledge (in)formation"
Abstract
How are universities imagining themselves in the information age? This
article describes the shift in some universities' policies from an emphasis
on knowledge for knowledge's sake towards harnessing the university to the
growing information economy. Universities embracing the distributed,
student-centred learning model are replacing their process-oriented
curricula, where the emphasis is on critical thinking and creativity, with
commodified knowledge, the "content" that can be conveniently sold in the
information economy. The U. of Alberta, the U. of British Columbia, and the
STENTOR and CANARIE projects are studied in this context.
Résumé
Comment les universités se conçoivent-elles à
l'ère de l'information? Cet article décrit la
réorientation de certaines universités qui, au lieu de voir
dans la recherche universitaire un but en soi comme par le passé,
essaient de l'atteler à l'économie de l'information en plein
essor. Les universités qui embrassent un modèle d'acquisition
du savoir distribué et centré sur l'étudiant sont en
train de remplacer leurs programmes d'études orientés vers le
processus d'apprentissage, où l'accent est mis sur la pensée
critique et la créativité, par un "contenu" qui peut
être facilement vendu dans l'économie de l'information.
L'Université d'Alberta, l'Université de la
Colombie-Britannique et les projets STENTOR et CANARIE sont
présentés dans ce contexte.