Patterson, "Designing an Epistolary Corpus of Victorian Women Writers'
Letters: Challenges and Opportunities"
Abstract
This article describes a database corpus of approximately 2,000 letters
written by or to nineteenth-century women writers in the period from 1820
to 1870. Almost all the letters are unpublished and have been transcribed
from manuscripts in archives across Great Britain, the United States and
Canada. Around twenty-five women writers are represented including
well-known figures such as Harriet Martineau, Anna Jameson, Mary Russell
Mitford, Fanny Kemble, Florence Nightingale, and Harriet Beecher Stowe. We
discuss in particular the question of a design for the corpus that would
render it suitable for both literary and linguistic research.
Linguists and literary scholars, generally speaking, come at language from
opposite directions: linguists from the word and phrase level up to text or
discourse level, literary scholars from the text level down to the word and
phrase level. They meet each other somewhere in the fluid regions of
discourse analysis, literary stylistics, and genre typology and taxonomy.
The corpus is described here from a linguistic perspective and from a
literary point of view.
Résumé
Cet article décrit une base de données formée d'un
corpus d'à peu près 2.000 lettres écrites pendant la
période de 1820 à 1870 par des femmes, ou qui leur étaient
destinées. Presque toutes les lettres sont inédites et
ont été transcrites à partir des manuscrits qui se trouvent dans des archives
à travers la Grande Bretagne, les États-Unis et le Canada. Le
corpus inclut environ vingt-cinq écrivaines, dont des
personnalités bien connues comme Harriet Martineau, Anna Jameson, Mary
Russell Mitford, Fanny Kemble, Florence Nightingale et Harriet Beecher
Stowe. Nous présentons la question de l'organisation le corpus d'une
façon qui lui permette de servir à la fois aux
études littéraire et linguistique. Les chercheurs en
linguistique et en littérature abordent la langue aux deux
pôles opposés: les linguistes commencent avec le mot et la
phrase et finissent dans le texte ou le discours; les critiques
littéraires commencent avec le texte et finissent dans la phrase et
le mot. Ils se rencontrent quelque part dans les domaines aux
frontières floues que sont l'analyse du discours, la stylistique
littéraire et la typologie et la taxonomie des genres. Le corpus est
décrit ici du point de vue de la linguistique et de celui de la
critique littéraire.